ایده عالی مستدام

یک کتاب عجیب و جالب و دل‌انگیز.

اسم سمیه محمدی را که در صفحه اول کتاب میبینم یک حس غبطه خوردن خاصی بهم دست میدهد. چرا؟ دلیلش مفصل است. و البته غیرقابل توصیف فعلا!

در واقع اسم کتاب این هست: «چگونه ایده های ماندگار بسازیم؟»

و اینجا جملاتی از کتاب رو طبق معمول اینجا ثبت میکنم.

 

هر ایده ای ارزش ماندگار شدن ندارد.

 

معلمان تلاش دارند تا موضوعات، تعارض ها و روندها را به دانش آموزان انتقال دهند؛ مطالب و شیوه های اندیشیدن را که حتی بعد از فراموش شدن اطلاعات و برخی از دانسته ها نیز باقی بمانند.

 

نوآوری ها هنگامی به اوج میرسند که ماندگار باشند.

 

میتوانیم از غافلگیرکردن برای جلب توجه افراد استفاده کنیم.

 

ملموس صحبت کردن تنها راهی هست که میتوان مطمئن شدکه ایده ما برای همه مخاطبان معنی واحدی دارد.

 

گفتار حکیمانه ایده آل است. باید ایده هایی بسازیم که علاوه بر سادگی، عمیق و با مفهوم باشند. قانون طلایی، نهایی سادگی است.

 

ساختار ذهنی ما به گونه ای است که مسائل مرتبط با افراد را بهتر حس میکنیم تا موضوع های انتزاعی را.

 

همه خانواده های خوشبخت به هم شبیه هستند، اما خانواده های بدبخت هرکدام بدبختی خاص خود را دارند.

 

…«همواره باور داشته ام که اگر برای نوشتن یک گزارش دو ساعت زمان داشته باشم، بهترین کاری که میتوانم انجام دهم این است که یک ساعت و چهل و پنج دقیقه برای نوشتن لید مناسب وقت بگذارم بعد از آن همه چیز به راحتی خواهد آمد.»

 

چرا اولویت بندی دشوار است؟به نظر کار دشواری نمی آید. به اهداف مهم تر اولویت بالاتری میدهید و اهداف حیاتی را مقدم بر اهداف مفید می‌دانید.

 

در واقع روانشناسان دریافته اند که افراد ممکن است در پیچدگی و عدم قطعیت شدید تصمیمات غیرمنطقی بگیرند.

 

پیام های مرکزی و اصلی با یادآوری موضوعات مهم به افراد کمک میکنند تا از انتخاب های بد اجتناب کنند.

 

جملات بهتر از پاراگراف ها هستند. دو بند مطلب بهتر از پنج بند مطلب است. کلمات آسان بهتر از کلمات سخت هستند.

در واقع، اینجا پهنای باند مسئله است: هرچه میزان اطلاعات درون ایده را کاهش دهیم، ایده ماندگارتر خواهد بود.

 

ایده های فشرده به افراد کمک میکنند پیام های محوری را به خاطر بسپارند. اما وقتی اهمیت شان بیش تر میشود که به افراد کمک کنند در زمان مقتضی رفتار مناسبی داشته باشند، به خصوص در محیطی که افراد مجبورند تصمیمات زیادی بگیرند.

 

پیام باید فشرده و مختصر باشد چون انسان در لحظه، اطلاعات بسیار محدودتری را میتواند یاد بگیرد و به خاطر بسپارد.

 

اما ایده هایی که فقط فشرده باشند فاقد ارزش هستند. فقط ایده های عمیق فشرده ارزشمندند. بنابراین جهت عمق بخشیدن به ایده های فشرده باید در انتقال پیام کوتاه، مقادیر زیادی اطلاعات بگنجانید.

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط