چیزهایی که در مورد اهداف نمیدانستم

امروز داشتم یکی از فایلهای متمم را برای چندمین بار گوش میدادم. هر بار چیزهای جدیدی یاد میگیرم.

 

هدف چی هست؟

همیشه تو زندگیمون دنبال یه چیزی هستیم که بهش برسیم، یه آرزو، یه خواسته، یه چیزی که حال خوب بهمون میده. به این چیزا میگن هدف. مثلا شاید هدف یکی این باشه که به وزن ایده‌آلش برسه، یا یکی دیگه دنبال قبولی تو کنکور باشه.

هدف یه جور نقشه راهه که بهمون کمک می‌کنه به جایی که می‌خوایم برسیم. یه جور انگیزه که باعث میشه تلاش کنیم و از سختی‌ها نترسیم.

تو یه پست دیگه در مورد ویژگی‌های هدف صحبت کردیم، مثل اینکه باید شفاف و قابل اندازه‌گیری باشه. اما الان می‌خوایم یه کم ساده‌تر و صمیمی‌تر در مورد هدف‌گذاری صحبت کنیم.

هدف: یه تصویر تو ذهنمون

تا حالا شده فکر کنی که هدف چی هست؟ خیلی‌ها هدف رو یه چیز بیرونی می‌دونن، مثلا یه شغل خاص، یه خونه قشنگ یا یه ماشین مدل بالا. اما یه تعریف دیگه از هدف هم هست که می‌گه هدف یه تصویره که تو ذهن ما ساخته شده.

مثلا یه دانش‌آموز می‌گه که می‌خوام دکتر بشم. تو ذهنش یه تصویری از دکتر بودن ساخته که شامل یه ویلای شمال، یه ماشین گرون‌قیمت و آدم‌هایی که دنبالش میدون و بهش دکتر خطاب می‌کنن، میشه.

حالا نکته اینجاست که هدف فقط این تصویر بیرونی نیست، بلکه تلاشی که برای رسیدن به اون تصویر می‌کنیم هم جزئی از هدفه.

ممکنه دو نفر یه حرف رو بزنن و بگن که هدف‌شون مثلا مهاجرته، اما تصویری که تو ذهن هر دوشون از مهاجرت هست، با هم فرق داشته باشه. یکی دنبال رسیدن به یه زندگی بهتر تو یه کشور دیگه باشه، و یکی دیگه فقط می‌خواد از یه وضعیت نامطلوب تو کشور خودش فرار کنه.

پس یادمون باشه که هدف فقط یه چیز بیرونی نیست، بلکه یه تصویره که تو ذهن ما ساخته شده و برای رسیدن به اون تلاش می‌کنیم.

نکته مهم:

  • ممکنه تصورات ما از یه هدف با هم فرق داشته باشه، حتی اگه یه حرف رو بزنیم.
  • گاهی هدف ما فقط فرار از یه وضعیت نامطلوبه، نه رسیدن به یه چیز خاص.

حالا چیکار کنیم؟

  • اول از همه باید تصویری که تو ذهنمون از هدف داریم رو واضح و شفاف کنیم.
  • بعدش باید برای رسیدن به اون تصویر تلاش کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.
  • یادمون باشه که تو مسیر ممکنه با چالش‌هایی روبرو بشیم، اما نباید ناامید بشیم.

هدف‌گذاری درست می‌تونه بهمون کمک کنه که به آرزوهامون برسیم و یه زندگی بهتر داشته باشیم.

هدف، آرزو و فانتزی: چه فرقی با هم دارن؟

تا حالا شده به این فکر کنی که بین هدف، آرزو و فانتزی چه فرقی وجود داره؟ خیلی‌ها این سه تا رو با هم اشتباه می‌گیرن، اما در واقع تفاوت‌های مهمی بینشون هست.

هدف:

هدف چیزیه که هم می‌خوایمش و هم برای خودت قابل دستیابی می‌دونی و برای رسیدن بهش تلاش می‌کنی. مثلا شاید هدفت این باشه که به وزن ایده‌آلت برسی، یا تو یه دانشگاه خوب قبول بشی.

آرزو:

آرزو هم چیزیه که می‌خوایمش، اما ممکنه فکر کنی که رسیدن بهش خیلی سخته یا غیرممکنه. با این حال، گاهی اوقات در مسیر آرزوها قدم برمی‌داری و تلاش می‌کنی تا شاید یه روزی بهش برسی. مثلا شاید آرزوت این باشه که یه روز یه خونه ویلایی تو شمال داشته باشی، یا یه سفر دور دنیا بری.

فانتزی:

فانتزی یه جور تصوره که مطلوبه، اما می‌دونی که شدنی نیست. به همین خاطر برای رسیدن بهش تلاشی نمی‌کنی. فانتزی مثل یه فیلمه که تو ذهنت می‌سازی و ازش لذت می‌بری، اما می‌دونی که واقعیت نداره.

حالا چیکار کنیم؟

  • روی اهدافت تمرکز کن: اهدافت رو مشخص کن و برای رسیدن بهشون برنامه‌ریزی کن.
  • برای آرزوهات تلاش کن: حتی اگه فکر می‌کنی رسیدن به آرزوهات خیلی سخته، ناامید نشو و برای رسیدن بهشون تلاش کن.
  • از فانتزی لذت ببر: گاهی اوقات یه کم فانتزی می‌تونه بهت انگیزه بده و حالت رو خوب کنه، اما یادت باشه که فقط یه تصوره و نباید زیادی بهش وابسته بشی.

یادمون باشه که هدف، آرزو و فانتزی هر سه تا می‌تونن تو زندگی ما نقش داشته باشن، اما مهم اینه که بینشون فرق بذاریم و روی اهدافتون تمرکز کنید

جنگلی از اهداف: انواع مختلف اهدافی که باید به آنها توجه کنیم

تا حالا شده به این فکر کنی که چه جور اهدافی تو زندگیت داری؟ خیلی از ما فقط به یه سری اهداف خاص مثل اهداف مالی یا سلامتی و تحصیلی فکر می‌کنیم، اما در واقع دنیای اهداف خیلی گسترده‌تر از این حرف‌هاست.

مثل یه جنگل پر از درخت‌های مختلف، انواع مختلفی از اهداف وجود داره که هر کدوم می‌تونن یه جنبه‌ای از زندگیمون رو بهتر کنن. تو این متن می‌خوایم یه سری از این دسته‌های مختلف هدف رو با هم بررسی کنیم.

اهداف مادی:

این دسته از اهداف همون چیزایی هستن که خیلی از ما بهشون فکر می‌کنیم، مثل خرید یه خونه قشنگ، داشتن یه ماشین مدل بالا، یا جمع کردن یه مقدار پول خاص تو حساب بانکمون.

 الگوهای رفتار مالی:

این دسته از اهداف یه جور تکمیل‌کننده‌ی اهداف مادی هستن. به جای اینکه فقط به یه چیز مادی مثل پول فکر کنیم، تو این دسته از اهداف به این فکر می‌کنیم که چطور با پولمون رفتار کنیم. مثلا شاید هدفمون این باشه که هر ماه یه مقدار پول رو ذخیره کنیم، یا یه بخشی از درآمدمون رو به سرمایه‌گذاری اختصاص بدیم.

 اهداف سلامتی و تندرستی:

سلامتی و تندرستی یکی از مهم‌ترین چیزها تو زندگیه، و به همین خاطر خیلی مهمه که برای این موضوع هم هدف‌گذاری کنیم. این اهداف می‌تونن شامل چیزهایی مثل تنظیم فشار خون، کاهش وزن، یا تقویت سلامت روان باشن.

 اهداف سبک زندگی:

سبک زندگی ما شامل تمام فعالیت‌ها و عادت‌های روزانمون میشه. تو این دسته از اهداف به این فکر می‌کنیم که چطور می‌تونیم سبک زندگیمون رو تغییر بدیم تا سالم‌تر، شادتر و پربارتر بشه. مثلا شاید هدفمون این باشه که کمتر از ماشین استفاده کنیم و بیشتر پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنیم، یا اینکه وقت بیشتری رو با خانواده و دوستامون بگذرونیم.

 اهداف مهارتی:

یادگیری یه مهارت جدید می‌تونه بهمون کمک کنه که تو کارمون پیشرفت کنیم، یه سرگرمی جدید پیدا کنیم، یا حتی زندگی رو برای خودمون و دیگران آسون‌تر کنیم. تو این دسته از اهداف به این فکر می‌کنیم که چه مهارت‌هایی رو می‌خوایم یاد بگیریم و چطور می‌تونیم بهشون برسیم.

 اهداف مدیریت زندگی:

زندگی روزمره می‌تونه پر از چالش و آشفتگی باشه. تو این دسته از اهداف به این فکر می‌کنیم که چطور می‌تونیم زندگیمون رو بهتر مدیریت کنیم و از وقتمون به طور موثرتری استفاده کنیم. مثلا شاید هدفمون این باشه که نظم و انضباط بیشتری تو کارهامون داشته باشیم، یا اینکه تمرکزمون رو بیشتر کنیم.

 اهداف روابط اجتماعی:

انسان موجودی اجتماعیه و روابط با دیگران یکی از مهم‌ترین نیازهای ماست. تو این دسته از اهداف به این فکر می‌کنیم که چطور می‌تونیم روابطمون رو با دیگران تقویت کنیم و یه شبکه‌ی حمایتی قوی برای خودمون بسازیم.

هدف‌گذاری یه فرایند طولانیه:

هدف‌گذاری فقط یه تصمیم یهویی نیست، بلکه یه فرایند طولانیه که نیاز به تلاش و صبر داره. باید اول اهدافمون رو به طور شفاف و مشخص تعریف کنیم، بعد برای رسیدن بهشون برنامه‌ریزی کنیم و در نهایت تلاش کنیم که به این برنامه‌ها عمل کنیم.

نکته مهم:

  • یادمون باشه که فقط یه سری از اهداف رو تو این متن بررسی کردیم. انواع مختلفی از اهداف دیگه هم وجود دارن که می‌تونیم بهشون فکر کنیم.
  • مهم‌ترین چیز اینه که اهدافی رو انتخاب کنیم که برای ما مهم و ارزشمند هستن و بعد با تمام وجود برای رسیدن بهشون تلاش کنیم.

با هدف‌گذاری درست، می‌تونیم یه زندگی بهتر و پرمحتواتر برای خودمون بسازیم!

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط