شهریور نامه -روز سوم

بیش یادگیری

امروز که روز سوم شهریور است و چند روزی از اقامت من در این وبلاگ میگذرد به این فکر میکنم که در چند هزار روز آینده قرار هست چه مطالبی در این وبلاگ بنویسم و اصلا آیا ایده ای برای نوشتن مستمر خواهم داشت یا نه!

قبلا در سایت متمم مقاله ای در مورد ایده هایی برای به روز نگه داشتن وبلاگ خوانده بودم، دوباره به سراغ آن(+) مقاله میروم و اطلاعات خود را به روز میکنم و انگیزه ام برای نوشتن افزایش می یابد.

یکی از ایده ها نوشتن خلاصه و یا معرفی کتابهایی هست که خوانده ایم! بلافاصله یاد کتاب «بیش یادگیری» که سال گذشته همین روزها خواندنش را شروع کرده بودم میافتم.

از میان ردیف کتابهایی که از نشر میلکان خریده ام پیدایش میکنم و ورق میزنم. باز حس خوبی بهم دست میدهد. همان موقع که کتاب را خوانده ام زیر جملات مهم خط کشیده ام و حتی بعضی جاها نظر و احساس شخصی خودم را هم بیان کرده ام. نگاه سریعی به آن قسمت ها می اندازم و بسیار مشتاق میشوم دوباره کتاب را مطالعه کنم.

فکر کنم یکی از روشهایی که میتواند باعث شود حرفی برای گفتن داشته باشم همین مرور و مطالعه مجدد کتابهایی هست که قبلا خوانده ام و اطلاعات آنها به تدریج در ذهنم در حال کمرنگ شدن هستند.

و البته اینکه میتوانم برخی از آن نکات را با شما در میان بگذارم باعث میشود انگیزه بیشتری برای مطالعه دقیق کتاب داشته باشم.

در ادامه چند جمله از بخش های مختلف کتاب را مطالعه میکنید که به تدریج تکمیل خواهند شد.

بیش یادگیری

زیر عنوان کتاب روی جلد نوشته شده:

چیرگی در مهارتهای تخصصی،پیش دستی در رقابت ها و سرعت بخشیدن به کسب و کار

به نظرم عنوان وسوسه کننده ای می آید! البته میدانید که این عناوین را تا حد ممکن وسوسه کننده مینویسند که افراد بیشتری به سمت خرید این کتابها سوق داده شوند و اینکه آیا واقعا تمام خوانندگان این کتاب به چنین مهارتهایی دست پیدا میکنند یا نه بستگی به عوامل مختلفی چون عملگرایی خواننده دارد!

 

پشت جلد کتاب جمله ای از کال نیوپورت، نویسنده کتاب کار عمیق و مینیمالیسم دیجیتال که هر دو از کتابهای مورد علاقه من هستند دیده میشود:«در اقتصاد رقابتی امروز بیش یادگیری حکم قدرتی برتر دارد. این کتاب را حتما بخوانید، زندگی تان را تغییر میدهد.»

و اما جملاتی از کتاب که به نظر من جالب هستند:

  • یادگیری منفعلانه علم را به همراه می آورد و کاربست فعال باعث ایجاد مهارت میشود.

 

  • میتوانید بهترین دستورالعمل ها را درباره تکنینک پرس سینه پیدا کنید، اما تنها راه برای قدرتمند شدن این است که به واقع دست به وزنه ببرید.

 

  • وقتی با دیگران متفاوت باشید، شغل بهتری به دست می آورید.

 

  • با بیش یادگیری، قدرت نفودتان بیشتر میشود که میتوانید هرجایی از آن استفاده کنید.

 

  • با یک سال (حتی چندماه) یادگیری متمرکز میتوانیم به نتایج شگفت انگیزی برسیم.

 

  • بیش یادگیری آسان نیست، سخت و طاقت فرساست و همچنین نیاز است از دایره امنتان بیرون بیایید. با وجود این، چیزهایی در نهایت نصیب تان میشود که ارزش این رنج را دارد.

چند ویژگی مشترک بیش یادگیرها:

  • عموما تنها کار میکنند.
  • اغلب طی ماه ها و سالها تلاش بیشتر از یک پست وبلاگ برای اطلاع رسانی درباره دستاوردهایشان نداشته اند.
  • علایقشان بیشتر برایشان نوعی مشغله دادئمی شده بود.
  • به یادگیری اهمیت میدادند.انگیزه شان برای یادگیری آنها را به سمت پروژه های سخت سوق میداد، حتی اگر به قیمت فداکردن اعتبار و ناهماهنگی با عقاید عموم بود.

 

 

  • دوره متوسط بودن تمام شده است  ما در دنیایی زندگی میکنیم که با رشد رایانه ای، اتوماسیون و برون سپاری و منطقه سازی مواجهیم و کسانی که بهترین عملکرد را دارند، بسیار بهتر از بقیه نتیجه میگیرند.
  • با از بین رفتن شغلهایی با مهارت متوسط دیگر تحصیلات پایه و سخت کارکردن روزانه برای موفق شدن کافی نیست. حالا دیگر باید به گروهی با مهارت پیشرفته‌تر بپیوندید که آموختن در آن دائمی است، وگرنه به گروه کم مهارت سوق داده میشوید. آن پایینِ پایین!

 

  • هرکسی که دستگاهی داشته باشد و بتواند به راحتی به اینترنت وصل شود مجموعه ای از اطلاعات رایگان، وسیع تر از کتابخانه اسکندریه، در اختیار خواهد داشت.

 

  • بهترین بیش یادگیران آنهایی هستند که دلایل واقع گرایانه ی خود برای یادگیری را با انگیزه ای که باعث هیجانشان میشود تلفیق میکنند.

این نوشته در آینده تکمیل میشود.

 

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط