شهریور نامه – روز چهارم

اهمالکاری

اهمال کاری یا کمال گرایی؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که کارها را به دلیل اینکه میخواهید به بهترین روش ممکن انجام دهید عقب می اندازید خوشحال نباشید. در واقع شما جزو دسته انسانهای اهمال کار هستید!

تا به حال چندبار به این فکر کرده اید که تولید محتوا انجام دهید اما به دلیل اینکه ابزار مناسب نداشته اید و یا فکر کرده اید که ایده های شما به اندازه کافی خوب نیستند که برایشان تولید محتوا کنید و یا به بهانه ارائه ی یک نسخه ی عالی و خاص آن را تولید نکرده اید؟

خود من که بارها در دام این تله فکری افتاده ام و از انجام دادن کارهایی که میتوانستند نتایج بسیار خوبی برای من به ارمغان بیاورند غافل شده ام. اما خیلی ها را میشناسم که با ابزاری کاملا ساده و با مهارتی اندک درست در همان روزهایی که من به بهانه کمال گرایی کارهایم را عقب انداختم، شروع کرده اند و امروز در سطحی بسیار بالاتر و با درآمدی بیشتر در حال فعالیت هستند.

ترفندهای بسیاری برای دوری از این نوع طرز تفکر وجود دارد که یکی از مهمترین آنها اقدام سریع به انجام کار هنگام تصمیم گیری هست. شما اگر تصمیم دارید کتابی در حوزه تخصص خود و یا در مورد کسب و کار و یا توسعه فردی بخوانید همین لحظه برای تهیه آن اقدام کنید و به محض اینکه کتاب به دست شما رسید در هر شرایطی که بودید بدون توجه به تفکرات بازدارنده ی خود برای اقدام به عمل، دست به کار شوید و مقداری هرچند کوچک را جلو ببرید.

اگر دوست دارید تولید محتوا کنید همین حالا با ساده‌ترین نوع آن شروع کنید. مثلا متنی کوتاه بنویسید و جایی منتشر کنید و یا فایلی صوتی با همان گوشی که در دست خود دارید ضبط کنید و لااقل آن را در گروه های دوستانه خود به اشتراک بگذارید. هرچند امکانات بسیار زیادی مثل کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام و حتی ورژن های وطنی اینگونه برنامه ها به راحتی میتوانند این امکان را برای شما فراهم کنند و به راحتی میتوانید محتوای خود را در این شبکه ها به اشتراک بگذارید.

اگر هنوز وسواس فکری دارید که اینگونه نمیتوانید تولید محتوا کنید به کانال یا پیج یا سایت یکی از افرادی که دنبالش میکنید بروید اگر خوش شانس باشید و این فرد تاریخچه ی محتوای خود را حفظ کرده باشد به سراغ اولین پستهای ایشان بروید و از دیدن کیفیت پایین محتوا شگفت زده شوید.

تقریبا میتوانم بگویم خیلی از افراد معتبر و بسیار تاثیرگزاری که امروز میشناسم سالها قبل با محتواهایی که از نظر کیفیت بسیار پایین بودند شروع به کار کرده اند و در طول مسیر به تدریج پخته‌تر و کامل تر و ماهر تر شده اند.

همین دیروز بود که به سراغ آرشیو فایلهای صوتی کانال  ناهید عبدی رفتم. ناهید را به لطف شاهین کلانتری میشناسم. هدفم بیشتر بررسی روند تغییر کیفیت فایلهای صوتی بود. واقعا شگفت زده شدم. از اولین فایل صوتی تا فایل صوتی آخر که در کانال ناهید وجود داشت اختلاف فاحش و عجیبی وجود دیده میشد.

کیفیت ضبط صدا که حتما به خاطر تفاوت کیفیت میکروفون بوده و لحن کلام و گفتار ناهید از فایل اول تا آخر به شدت تغییر کرده بود و بسیار بهتر و عالی تر شده بود. هرچند محتوای تمام فایلهای صوتی بسیار مفید و خوب بودند اما نحوه ارائه به شدت پیشرفت کرده بود و این تغییر ناگهان رخ نداده بود و حاصل چند سال کار و تلاش مستمر و پی در پی بدون درگیر شدن به بحث کمالگرایی بوده است.

توجه به روند کار فرد موفق و با کیفیتی مثل ناهید عبدی توانست انگیزه من را برای نوشتن در این وبلاگ دوچندان کند.

اخیرا استاد ژان بقوسیان در کانال اینستاگرام سایت مدیر سبز فایلهای صوتی منتشر میکنند و در مورد روند تولید اولین محصولات خود توضیح میدهند. همین فایلهای صوتی بازهم تلنگری هستند برای من که همیشه کارها را پشت گوش می اندازم تا به بهانه ای پوچ به نام کمال گرایی خود را از انجام دادن کارهای مهم معاف کنم!

اگر دوست دارم اینجا بدون توجه به اشتباهات دستوری و املایی هر روز سریع بنویسم و منتشر کنم به نوعی مبارزه با این دام فکری هست تا خود را برهانم و برای بهتر شدن قدم بردارم.

پ.ن:اما در همین حین به خودم نهیب میزنم که انجام کار با کیفیت بالا روش انجام هرکاری هست. من باید تمام تلاشم را بکنم که کار با کیفیتی به دنیا عرضه کنم اما به خاطر کیفیت سعی نکنم کارها را پشت گوش بیندازم. به خودم قول میدهم کاری که دوست دارم را در هر سطحی که هستم شروع کنم و به تدریج خودم را به کیفیتی که مطلوب هست برسانم.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط