شهریور نامه – روز ششم(در مورد یادگیری)

یادگیری و تگنیک های آن

سلام به همه خوانندگان وبلاگ(شما با لحن مجریان تلویزیون بخونید)امروز دوست دارم نکاتی جالب در مورد یادگیری با شما به اشتراک بگذارم

بازهم به سراغ یکی از دفترهام میرم و قسمتی که قبلا هنگام آموزش دیدن یا مطالعه کتاب یا سایت نوشتم رو پیدا میکنم و از روی اون براتون مینویسم. البته سعی میکنم در حین نوشتن جملات رو یکبار دیگر تغییر بدم و از همون جملاتی که در دفتر خودم نوشتم استفاده نمیکنم.

همونطور که گفتم موضوع بحث راجع به یادگیری هست و اینبار در مورد روشهای جالب در مورد یادگیری

 تکنیک های مؤثر برای یادگیری

اگر دانش آموز یا دانشجو هستید و هر روز در حال یادگیری مطلب جدیدی میباشید، یا کسی هستید که مثل من دوست دارید دریافت های خود از محیط، مطالعات و دیده ها را به خوبی فرا بگیرید به طوری که بتوانید آنها را به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارید حتما این تکنیک ها را جدی بگیرید. این شما و این هفت تکنیک مؤثر برای یادگیری:

 

  • جستجوی ۵ الی ۱۰ کلمه کلیدی : یعنی اینکه وقتی درسی را مطالعه میکنید بعد از مطالعه سریع و کلی درس، ۵ الی ۱۰ کلمه یا عبارت را که فکر میکنید پایه و اساس درس میباشند را بدون نگاه کردن به متن درس یادداشت کنید و برای خود نگه دارید. شاید در مرور های بعدی تعدادی از این کلمات را حذف کنید و کلمات دیگری به آنها اضافه کنید. اما همین که این کلمات را از درس استخراج میکنید ذهن شما تمرکز بیشتری بر روی یادگیری موضوع خواهد داشت.

 

  • بازنویسی هدف درس : آیا تابحال به این فکر کرده اید که هدف یک درس که مطالعه میکنید چیست؟ آیا میدانید دانستن این موضوع چقدر میتواند بازدهی یادگیری شما را افزایش دهد؟اگر به اهمیت این موضوع پی نبرده اید اینبار بعد از مطالعه یک درس برگه کاغذی مقابل خود بگذارید و بنویسید که هدف درسی که خواندید چه بوده است.

 

  • یک آزمون ۲ الی ۵ سوالی طرح کنید: اگر بدانید که جستجو برای ساختن یک آزمون از درسنامه چقدر مهم است هیچ‌گاه از این موضوع غافل نمیشوید. این را من که نصف زمان عمر حرفه ایم را به طراحی آزمون گذرانده ام به خوبی درک میکنم. فکر کنید شما معلم هستید و میخواهید میزان یادگیری دانش آموزان خود را بسنجید. از درسی که مطالعه کردید چه سوالاتی طرح میکند؟همین کار را برای خودتان نیز انجام دهید و تاثیر آن را درک کنید.

 

  • به خودتان نمره دهید : بله درست هست باید به خودتان نمره بدهید. چه کسی بهتر از شما میتواند بفهمد که شما یک موضوع را چقدر خوب یاد گرفته اید. این نمره باید نشان دهد که فکر میکنید درس را چقدر یاد گرفته اید.

 

  • درس را در۴۰ کلمه باز نویسی کنید: شما زمانی میتوانید یک مطلب را خوب خلاصه کنید که آن را به خوبی درک کرده باشید از طرفی در حین خلاصه کردن مطلب خودتان را وادار میکنید تمام ذهن خود را روی همان مطلب متمرکز کنید. هر چقدر که خلاصه های شما خلاصه تر و البته دربرگیرنده اصل مطلب باشند به معنی این است که مطلب را به خوبی یاد گرفته اید.

 

  • برای هر درس یک نقشه ذهنی رسم کنید : نقشه ذهنی یا مایند مپ باید آنقدر دقیق رسم شود که اگر قرار باشد راجع به آن موضوع سخنرانی کنید به درد شما بخورد.

 

  • یک دقیقه ضبط کنید: بله دقیقا یک دقیقه ویدیو یا صدای خود را در حالی که دارید در مورد محتوایی که یادگرفتید سخن میگویید صحبت کنید. و توصیه میکنم آرشیوی از این فایلها درست کنید و برای خود نگه دارید. به این ترتیب هم به خودتان کمک کرده اید تا موضوع را عمیق‌تر یادبگیرید و هم مجموعه ای صوتی یا تصویری از درس مورد علاقه خود جمع‌آوری کرده اید که میتوانید در آینده به آن رجوع کنید و یا با دیگران به اشتراک بگذارید.

البته من تکنیک های بیشتری در دفتر خود یادداشت کرده ام که درآینده در مورد آنها بیشتر صحبت خواهم کرد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط